GSK en Sanofi bundelen hun krachten in een ongeziene vaccin-samenwerking in de strijd tegen COVID-19

Sanofi en GSK bundelen hun krachten in een ongeziene vaccin-samenwerking in de strijd tegen COVID-19

De bedrijven brengen hun innovatieve technologieën samen om een geadjuvanteerd COVID-19 vaccin te ontwikkelen

Er wordt verwacht dat de eerste klinische studies met het kandidaat-vaccin zullen opstarten tijdens de tweede helft van 2020. Indien succesvol, zal het vaccin beschikbaar zijn tijdens de tweede helft van 2021

Waver; 14 April 2020 – Sanofi en GSK kondigen vandaag aan dat ze een intentieverklaring hebben getekend om een samenwerking op te starten om een geadjuvanteerd vaccin tegen COVID-19 te ontwikkelen met de technologie van beide bedrijven, om de huidige pandemie te helpen bestrijden.

Sanofi zal bijdragen met zijn S-protein COVID-19 antigen, gebaseerd op recombinant DNA technologie. Deze technologie heeft een exacte genetische match tot stand gebracht met eiwitten die zich op het oppervlak van het virus bevinden. De DNA-sequentie die dit antigen codeert is gecombineerd in het DNA van het baculovirusexpressieplatform, de basis van Sanofi’s recombinant influenza product met een licentie in de VS.

GSK zal met haar bewezen pandemische adjuvant-technologie bijdragen aan de samenwerking. Het gebruik van een adjuvant kan van bijzonder belang zijn in een pandemie, omdat het de hoeveelheid vaccinproteïne die nodig is per dosis kan verminderen. Hierdoor kunnen meer dosissen worden geproduceerd en meer mensen beschermd worden.

Paul Hudson, CEO Sanofi: “Nu de wereld wordt geconfronteerd met deze ongekende wereldwijde gezondheidscrisis, is het duidelijk dat geen enkel bedrijf dit alleen aankan. Daarom blijft Sanofi zijn expertise en middelen aanvullen met ‘peers’ zoals GSK, met als doel het creëren en leveren van voldoende hoeveelheden vaccins die de verspreiding van dit virus zullen helpen stoppen.

Emma Walmsley, CEO GSK: “Deze samenwerking brengt twee van ‘s werelds grootste vaccinbedrijven samen. Door onze wetenschap en onze technologieën te combineren, geloven we dat we de wereldwijde inspanning om een vaccin te ontwikkelen kunnen versnellen, om zo snel mogelijk zoveel mogelijk mensen tegen COVID-19 te beschermen.

De combinatie van een op eiwit gebaseerd antigen samen met een adjuvant is al lang bekend en wordt gebruikt in een aantal vaccins die vandaag reeds beschikbaar zijn. Aan sommige vaccins wordt een adjuvant toegevoegd om de immuunrespons te versterken. Er is aangetoond dat het een sterkere en langdurigere immuniteit tegen infecties creëert dan het vaccin alleen. Het kan ook de kans vergroten dat een effectief vaccin wordt afgeleverd dat op grote schaal kan worden geproduceerd.

De bedrijven zijn van plan om in de tweede helft van 2020 fase I klinische proeven op te starten en streven ernaar om, indien succesvol en onder voorbehoud van wettelijke overwegingen, de ontwikkeling te voltooien die nodig is voor beschikbaarheid in de tweede helft van 2021.

Zoals eerder aangekondigd door Sanofi, wordt de ontwikkeling van het recombinantgebaseerde COVID-19 kandidaat-vaccin ondersteund door financiering en een samenwerking met de Biomedical Advanced Research and Development Authority (BARDA), in de VS. De bedrijven zijn van plan om financieringssteun te bespreken met andere overheden en wereldwijde instellingen die prioriteit geven aan wereldwijde toegang.

BARDA Director, Rick A. Bright, Ph.D., zei: "Strategische allianties tussen de leiders van de vaccinindustrie zijn essentieel om zo snel mogelijk een coronavirusvaccin beschikbaar te maken. De ontwikkeling van het COVID-19 kandidaat-vaccin op basis van recombinanten met adjuvant heeft het potentieel om de vaccindosis te verlagen en zo een groter aantal mensen van een vaccin te voorzien om deze pandemie te beëindigen. Dit kan de wereld helpen om beter voorbereid te zijn of zelfs om toekomstige uitbraken van het coronavirus te voorkomen".

De bedrijven hebben een Joint Collaboration Task Force opgericht, onder het gezamenlijke voorzitterschap van David Loew, Global Head of Vaccines, Sanofi en Roger Connor, President Vaccines, GSK. De taskforce zal proberen middelen van beide bedrijven te mobiliseren om te zoeken naar alle mogelijkheden om de ontwikkeling van het kandidaat-vaccin te versnellen.

Gezien de buitengewone humanitaire en financiële uitdaging van de pandemie zijn beide bedrijven van mening dat de wereldwijde toegang tot COVID-19-vaccins een prioriteit is. Ze zijn vastbesloten om elk vaccin dat wordt ontwikkeld via de samenwerking betaalbaar te maken voor het publiek via mechanismen die een eerlijke toegang bieden voor mensen in alle landen.

Deze nieuwe samenwerking vormt een belangrijke mijlpaal in de strijd van Sanofi en GSK tegen COVID-19. De bedrijven hebben een Material Transfer Agreement gesloten om onmiddellijk met de samenwerking te kunnen beginnen. De definitieve voorwaarden van de samenwerking zullen naar verwachting in de komende weken worden afgerond.

Over GSK

GSK is een door de wetenschap gedreven wereldwijd gezondheidsbedrijf met een speciaal doel: mensen helpen om meer te doen, zich beter te voelen en langer te leven. GSK is wereldwijd leider in de productie van vaccins. Voor meer informatie kunt u terecht op www.gsk.com

Mediacontact:

Elisabeth Van Damme, Directeur Externe Communicatie
Elisabeth.e.vandamme@gsk.com

Over Sanofi

Sanofi is toegewijd aan het ondersteunen van mensen in hun gezondheidsuitdagingen. Wij zijn een wereldwijd biofarmaceutisch bedrijf dat zich richt op menselijke gezondheid. We voorkomen ziekten met vaccins, bieden innovatieve behandelingen om pijn te bestrijden en lijden te verlichten. We staan achter de mensen die aan zeldzame ziekten lijden en de miljoenen mensen met chronische aandoeningen. Met meer dan 100.000 mensen in 100 landen zet Sanofi wetenschappelijke innovatie om in oplossingen voor de gezondheidszorg over de hele wereld. Sanofi, Empowering Life