Nieuwe Belgische doorbraak voor een vaccin tegen COVID-19: GSK Vaccines in Waver heeft de eerste doses adjuvant geproduceerd

• De adjuvant-technologie, ontdekt door GSK Vaccines in België, zal een
    belangrijk onderdeel vormen van Sanofi's’s kandidaat-vaccin tegen COVID-19, ontwikkeld in samenwerking met GSK.
  • Deze technologie kan de immuunrespons versterken en de hoeveelheid
    vaccinproteïne per vaccin dosis verminderen waardoor meer vaccindosissen gemaakt kunnen worden.

België - Waver, 6 november 2020 – Er werd een belangrijke stap in de strijd tegen COVID-19 gezet in België, waar de internationale hoofdzetel van de vaccinactiviteiten van de GSK-groep gevestigd is. Na geformuleerd, gefilterd en getest te zijn door de teams van experts van GSK, is de eerste lading adjuvant klaar. Deze hulpstof zal worden gebruikt voor het kandidaat-vaccin tegen COVID-19 dat dankzij de samenwerking tussen GSK en onder andere het bedrijf Sanofi is ontwikkeld. In deze pandemie is het gebruik van adjuvant-technologie bijzonder belangrijk. Tijdens de samenstelling van het vaccin wordt een adjuvans aan het antigeen of eiwit toegevoegd om niet alleen de immuunrespons van de gevaccineerde te verbeteren, maar ook om de hoeveelheid vaccin-eiwit die per dosis nodig is te verminderen. Dit zou het dus mogelijk kunnen maken om meer dosissen vaccin te produceren en meer mensen sneller te beschermen.

Het adjuvant, een Belgische trots

De adjuvant-technologie werd in 1993 ontwikkeld in Rixensart (Waals-Brabant), in het historische onderzoeks- en ontwikkelingscentrum van de vaccinatieafdeling van GSK. Deze innovatieve adjuvant-technologie wordt al gebruikt in verschillende vaccins op de markt.

GSK heeft zich ertoe verbonden tegen eind 2021 een miljard doses adjuvant te produceren, met name op de site van Wavre, een van de productielocaties van 's werelds grootste industriële vaccinproductienetwerk. Deze dosissen zullen onder andere worden gebruikt voor het kandidaat COVID-19-vaccin dat in samenwerking met Sanofi wordt ontwikkeld, maar ook voor meerdere andere samenwerkingsverbanden zoals die met Clover, Medicago en anderen.

Patrick Florent, Gedelegeerd Bestuurder van GSK Vaccines in België: "Dit is een moment van trots voor iedereen bij GSK en een erkenning van het cruciale werk dat al onze medewerkers de afgelopen maanden hebben verricht. Met dit pandemisch adjuvant doen we er alles aan om zo snel mogelijk een vaccin tegen COVID-19 beschikbaar te maken.”

Een internationale rol voor GSK Vaccines.

Om aan de wereldwijde vraag naar vaccins te voldoen hebben GSK en Sanofi al overeenkomsten gesloten met verschillende nationale of supranationale instanties voor in totaal meer dan 732 miljoen dosissen vaccin: tot 300 miljoen dosissen met de Europese Unie, 100 miljoen dosissen met de regering van de VS, 60 miljoen dosissen met de regering van het Verenigd Koninkrijk en 72 miljoen dosissen met de Canadese regering. Sanofi en GSK hebben recent ook aangekondigd dat zij 200 miljoen dosissen van hun vaccin beschikbaar zullen stellen aan het internationale Covax-programma, dat door de WHO is gelanceerd en dat tot doel heeft een rechtvaardige toegang tot toekomstige Covid-19-vaccins te helpen waarborgen.

GSK verwacht geen winst te maken, maar is wel bereid op korte termijn te investeren in onderzoek naar het coronavirus en in de voorbereiding op een mogelijke pandemie op lange termijn. Dit gebeurt zowel door middel van interne GSK-investeringen als door samenwerking met externe partners.

##

Over GSK

GSK - een toonaangevend internationaal bedrijf op vlak van farmaceutisch onderzoek en gezondheidszorg - zet zich in voor het verbeteren van de levenskwaliteit door mensen te helpen om meer te doen, zich beter te voelen en langer te leven.

GSK Vaccines, een van de drie divisies van GSK (vaccins, geneesmiddelen op voorschrift en gezondheidsproducten voor de consument), is een van 's werelds grootste vaccinfabrikanten, met een portefeuille van meer dan 30 vaccins voor zuigelingen, jongeren en volwassenen en 16 andere vaccins in ontwikkeling. Meer dan 2 miljoen vaccins worden dagelijks door GSK geproduceerd en verscheept naar mensen in 158 landen. 70% van deze vaccins wordt gedistribueerd naar ontwikkelingslanden. In België is GSK met meer dan 9.000 medewerkers het grootste farmaceutische bedrijf.

Mediacontact

Elisabeth Van Damme, Directeur Externe Communicatie